Archief

2014:

 

Monument en infopad ingehuldigd.

27 juni 2014 was een belangrijke dag voor de werkgroep B67. Het infopad en het monument op de restanten van het oorlogsvliegveld werden ingehuldigd tijdens het Vervlogen Meetjesland weekend. Het was Erné De Blaere, Burgemeester Wnd van de gemeente Knesselare, die de eer kreeg het lint door te knippen van de Vervlogen Verleden site. Samen met het talrijk opgekomen publiek en vooraf gegaan door een doedelzakspeler stapte hij zich op de Vervlogen Verleden site langs de infoborden naar het monument.

Na een herdenkingsmoment was het een delegatie van het RAuxAF 609 Sqn die het monument onthulde. De Royal Air Force was verder vertegenwoordigd door bemanningsleden van Tucano, Hawk en Tornado vliegtuigen.

Het ontwerp van Kurt Plyson werd gerealiseerd door Luc De Smet en stelt het verleden en het heden voor, de Typhoons van 1944 en de zwaluwen van vandaag. Het is zodanig opgesteld dat het een mooi zicht geeft op de ruimte die het vliegveld besloeg.

Bloemen werden neergelegd door de aanwezige militairen van het RAuxAF 609 Sqn.

De plechtigheid werd afgesloten met een overzicht van de geschiedenis van de Militaire luchtvaart aan de hand van vliegtuigen die een passage maakten over de Vervlogen Verleden site. Een prachtige afsluiter van deze memorabele avond.

Tijdens hetzelfde weekend namen de aanwezige militairen van RAuxAF 609 Sqn deel aan Urselavia. Zij toonden de aanwezigen hoe zij op vandaag hun taken uitvoeren in als vliegveldverdediging in ondersteuning van de RAF. Onder meer hun tentenkamp kon bezocht worden en er was zelfs een culinair moment met gevechtsrantsoenen…

2012:

 

Juli:

 

Ondanks het minder goede weer is het organisatieteam van Vliegclub Ursel tevreden over het verloop van de Open Deur/Fly-in 2012 tijdens het weekend van 7&8 juli 2012.

Vooral het slechte weer elders deed vele piloten afhaken van een bezoek aan EBUL, en dan zeker de aangekondigde old timers.

Het evenement was een terug inhaken op een oude traditie die jaren werd onderbroken: zowel de plaatselijke bewoners als de meer gespecialiseerde kenners laten kennis maken met onze vliegclub en interessante vliegtuigen.

Er was een statische show van vliegtuigen (militair en burger), een fly-in, promotie voor de vliegschool, animatie op de grond en in de lucht, toerisme promotie, luchtdopen, ...

De organisatie gebeurde door een grotendeels nieuwe, enthousiaste ploeg, die een uitgebreide lijst "lessons learnt" verzamelde.

Een volgende editie wordt beslist veelbelovend.

Voor de werkgroep B-67 was de highlight de aanwezigheid van de Stinson van Remko én het officieel maken van het ambassadeurschap van Formationteam The Victors. Vanaf nu zullen de Victors te zien zijn met de B-67 badge op hun schouder, ze kregen die opgeplaatst tijdens een korte ceremonie op zaterdagavond. Teamleader Manu De Craene vond het alvast een eer om het team te verheffen tot het ambassadeurschap.

De bedoeling was ook om onze werkgroep zo goed mogelijk naar voor te brengen tijdens deze VCU open deur, dit adhv:

- Rondleidingen op de site B-67.

- De fototentoonstelling toelichten in onze verkeerstoren.

- B-67 vluchten vanuit Ursel met een WOII en D-Day vliegtuig.

Remko kwam graag terug naar Ursel met zijn prachtige en in Ursel reeds legendarische Stinson Reliant. Remko deed een aantal speciale vluchten in het zog van de Hawker Typhoons die in 1944 richting Scheldemonding vlogen. Mensen konden dus meevliegen aan boord van een WOII vliegtuig en zo de missies van de RAF B-67 piloten voor een stuk beleven. Een unieke gelegenheid om een duidelijk beeld te krijgen vanuit de lucht hoe de Typhoons de stellingen in Walcheren bestookten om de Scheldemonding te helpen bevrijden.

Hartelijk dank aan alle werkgroepleden die zich hebben ingezet tijdens dit weekend en tijdens de voorbereiding er van!

 

April:

 

Op 2-3-4-5 april was er terug een groepsreis naar Normandië. Deze keer dus een vierdaagse met vertrek in Sleidinge op een zeer vroeg uur. Op het programma stonden enkele andere te bezoeken punten dan vorige editie en dat werd ten zeerste gesmaakt door alle deelnemers. Het Pegasus museum was nieuw voor sommigen en absoluut hoogtepunt was wellicht het nieuwe Utah Beach museum met een authentieke B-26 Marauder. Naast het D-Day en Overlord verleden opsnuiven werden we ook cullinair verwend met bezoeken aan een Calvados distillerie, een Caramel fabriek en oesterkwekerij. We hadden wederom een prachtige tijd in Normandië, we leerden nieuwe mensen kennen en vriendschappen werden versterkt!

 

Maart:

 

Belangrijk nieuws om 2012 te starten voor onze werkgroep! In 2012 zal het formatieteam The Victors het ambassadeurschap op zich nemen van B-67. Dit doet ons zeer veel deugd en zal zeker ten goede komen om ons doel verder te bereiken, het verhaal van B-67 verspreiden. Dit ambassadeurschap zal ingehuldigd worden tijdens de eerste Open Deur van Vliegclub Ursel begin juli.

 

Februari:

 

Om het werkjaar van onze werkgroep goed in te zetten speelden we vorig jaar al met de idee om een kleine receptie te houden. Deze bijeenkomst vond plaats op zaterdag 11 februari op, hoe kan het ook anders, de site van B-67!

Op het stukje overgebleven runway verwelkomden we enkele B-67 vrienden. Auto's werden geparkeerd aan de ingang van vliegclub Ursel om dan te voet door het bos naar B-67 te komen. Op de runway stond de tent van The Victors als kraampje voor allerlei zoet, zout, warm en koud genot. Luc De Smet kwam even goeiedag zeggen met de Acrosport 80 en zorgde zo voor het gevoel dat B-67 even weer actief was.

Knetterend hout in de vuurkorven bracht de nodige warmte. De receptie was een mooi en vooral zalig succes. Het was ondanks de koude en sneeuw heerlijk warm vertoeven op de runway met een schitterende sunset als afsluiter.

We mochten zelfs genieten van enig Vlaams gezang om de avond aan te kondigen.

Bedankt aan iedereen die geholpen heeft en aanwezig was!

Maart:

 

Belangrijk nieuws om 2012 te starten voor onze werkgroep! In 2012 zal het formatieteam The Victors het ambassadeurschap op zich nemen van B-67. Dit doet ons zeer veel deugd en zal zeker ten goede komen om ons doel verder te bereiken, het verhaal van B-67 verspreiden. Dit ambassadeurschap zal ingehuldigd worden tijdens de eerste Open Deur van Vliegclub Ursel begin juli.

 

2011:

 

December:

 

Jack Dawson Green

 

Eind 2011 kreeg onverwacht nog een zeer informatief en gedreven einde door een bezoek uit Nederland van een oorlogsgetuige.

 

Begin december 2011 kwam de vraag via onze website uit Nederland van Anton de Man uit ’s Gravendeel of hij langs kon komen op B-67. In zijn kinderjaren had hij een spitfirepiloot zien neerstorten vlak bij zijn ouderlijke woning en dat was hem altijd bijgebleven. Later kon hij achterhalen wie die piloot was en werd duidelijk dat hij van op het vliegveld van Ursel vertrokken was. De piloot in kwestie was Jack Dawson Green uit Australië.

Jack was op 17 maart 1945 met 11 andere spitfires van het 603 squadron "City of Edinburgh"om 11.55 uur opgestegen van het vliegveld Ludham in Oostelijk Engeland. Na een lucht-grond aanval uitgevoerd te hebben op de spoorlijn Utrecht - Den Haag vlogen zij naar het R.A.F. vliegveld in Ursel waar zij om 12.30 uur landden. De piloten gingen eten en de spitfires werden weer voorzien van munitie en brandstof. Om 14.30 uur stegen zij weer op en vlogen terug naar de spoorlijn die ze opnieuw aanvielen. De groep van 12 vloog opnieuw richting Ursel. Onderweg - vlak bij de Barendrechtsebrug over de Oude Maas - zag Jack over de weg een militaire truck rijden. Hij vloog in zijn eentje terug en opende het vuur op de truck. Duitse soldaten die achter onze ooggetuige Anton de Man stonden, schoten met hun geweren op het naderende toestel en slaagden erin het vliegtuig te doen neerstorten. Diezelfde middag toen Jack uit zijn spitfire was gehaald, vertelden de Duitse soldaten aan Anton dat de piloot door een kogel in zijn hoofd was geraakt en al overleden was voor het vliegtuig de grond raakte. De overige elf toestellen vlogen door naar Ursel waar opnieuw munitie en brandstof werden ingeslagen en voor de derde maal die dag vlogen zij richting Utrecht en na de spoorlijn opnieuw aangevallen te hebben, vlogen zij terug naar hun thuisbasis RAF Ludham, ernstig bezorgd om wat er met hun vriend Jack was gebeurd...

Onze Nederlandse gasten hadden heel wat foto's en documentatie bij over het leven van de Australische piloot én enkele logboeken over die periode over onder meer het opstijgen en landen van diverse vliegtuigen in Ursel met heel wat technische details. Voor de geïnteresseerden van grote waarde.

 

Op initiatief van Anton werd op 3 mei 2010 een monument geplaatst op de plaats waar de Australische piloot neergehaald werd. Het 603 squadron bestaat nog steeds en is tegenwoordig ondergebracht in Edinburgh in Schotland.

 

het bezoek aan B-67 gesmaakt werd, blijkt uit onderstaande brief die Anton de Man ons nadien bezorgde:

“Jullie hebben ons vandaag een zeer indrukwekkende dag gegeven. Een dag waar ik lang naar heb uit gekeken. Te staan op de plaats waar Jack voor het laatst gelopen heeft en opgestegen is om de vijand te bestrijden die ons onze vrijheid had ontnomen en daarbij het dierbaarste van een ieder, namelijk het leven, gaf om ons die vrijheid weer terug te geven. Mede door hem en vele duizenden konden wij in volle vrijheid weer op deze plaats staan.

Het deed mij veel. Ook deed het mij wat jullie jongeren er bij te hebben. Ik hoop dat zij in hun leven niet mee hoeven te maken wat de mensen in 1940 - 1945 hebben ondervonden. Jullie werk voor het behoud van de geschiedenis van R.A.F vliegveld B67 is van groot belang om door te geven aan de jeugd. Hen leren dat respect voor iedereen het fundament is voor een vreedzaam samenleven.

Wij waren zeer verbaasd te horen dat wij de lucht in mochten. We hebben gevlogen waar ook Jack vloog en met hem vele tientallen misschien wel honderden vliegtuigen van de geallieerden. Een fantastische piloot vloog ons over het terrein van B67. Ook dank aan de piloot die overvloog toen wij op B67 stonden.

Als ik bij het monument van Jack ben, komt er heel vaak een vliegtuig overvliegen. Ik denk dan dat Jack even komt kijken of alles wel in orde is. Zo ook vandaag denk ik dat hij zittend in één van de rondvliegende vliegtuigen aanwezig was om ons te beschermen tijdens de vlucht.

Kurt, en ook degene die bij je waren, heel heel veel dank voor de onvergetelijke dag die jullie ons gaven.

Ik zal trachten in Engeland nog meer informatie te verkrijgen over B67.

Hopende jullie spoedig weer te zien.

Vriendelijke groet ook namens Take en Jo

Anton”

 

 

november:

 

Op woensdag 9 november 2011, in het kader van de 11 november viering, ontvingen we schoolklassen van het 4de leerjaar Sleidinge en Vinderhoute in Vliegclub Ursel. De 80 kinderen kregen uitleg over vliegen en over het WOII vliegveld met een kort bezoek aan B-67. Dit gebeurde onder begeleiding van Jo Van de Woestijne, Nele Desimpelaere, Machteld Van Bossche en Kurt Plyson.

 

http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=blemy_20111110_001

 

oktober:

 

Op zaterdag 29 oktober 2011 was het precies 67 jaar geleden dat B-67 de eerste van de vier Hawker Typhoon Squadrons mocht verwelkomen, met name 164 Sqn met onze eigen Mony Van Lierde als Squadron Leader. Er was niks speciaals gepland maar traditioneel gaan we met een paar B-67 vrienden even kort voor sunset naar de site rond die periode. En 29 oktober viel op een zaterdag, ideaal dus om de traditie verder te zetten! Eens op de site kwam een blauwe tweedekker, type Acrosport 80, een erevlucht maken boven B-67, een schoon eerbetoon. Nadien mochten we het glas heffen in Vliegclub Ursel op de 123 Wing en hun belangrijke inzet vanop Ursel anno ’44. Tally Ho!oktober:

 

Onze vliegende sterren van het Meetjesland en binnenkort ook officieel de ambassadeurs van B-67, hebben een eigen promofilm.

Deze bijna 5 minuten durende film van Formation Team The Victors is een prachtige montage gemaakt door B-67 werklid Chris Janssens.

Geniet van de beelden in HD, full screen en muziek op!

september:

 

609 Sqn verblijft 67 jaar later op B67

 

Van een succes mag men enkel spreken als iedereen tevreden is met het resultaat. Wel, het resultaat van maanden inzet werd bekroond door zo’n succes tijdens het herdenkingsweekend 2011 voor B67 van 9-10-11 september 2011.

Opzet was het oorlogsvliegveld weer even levend te maken anno 1944 en zowel de wandelaars en bezoekers tijdens de Switchback Memorial March op zaterdag als de bezoekers van de Open Monumentendag Vlaanderen op zondag het verhaal mee te geven van deze site. Het thema van OMD 2011 was “Conflict”, perfect dus om de story van WOII vliegveld Ursel boven te halen!

Naast het openstellen van de B67 plaats werden ook de WOII schuilkelders van Ursel, Knesselare en Aalter even toegankelijk gemaakt met als extraatje het nepvliegveld van Aalter.

De aankondiging na afloop van 2000 bezoekers voor Ursel/Knesselare en daar nog 1200 bovenop te Aalter deden onze oortjes veel deugd en resulteerde in een blije werkgroep met een schoon behaald doel.

Re-enactment RAF anno 1944, de kinderen die met stoepkrijt op het overgebleven stuk runway hun kunst toonden, de infopanelen en fototentoonstelling in de verkeerstoren werden aangevuld door de aanwezigheid van het hedendaagse 609ste Squadron vanuit RAF Leeming, UK. En deze aanwezigheid op “hun” stukje B67, 67 jaar later, ging niet onopgemerkt voorbij. De 609 Sqn militairen deden hun uiterste best om de bezoekers uitleg te geven over hun hedendaagse taak, het verdedigen van vliegvelden in oorlogsgebied. Er werd getoond en geproefd van de overlevingspaketten, geparadeerd en gekampeerd, en een verbroedering met de Pierlalabezoekers achteraf in het centrum van Ursel mocht ook niet ontbreken. Kortom, voor deze mensen een fantastisch geslaagd weekend wat bij vertrek de nodige “we'll come back” kreten veroorzaakte.

 

Bezoekers van de B67 site werden ook verrast met educatieve overvluchten van WOII veteraan Stinson Reliant, de Belgische Seaking en Formation Team The Victors. Een vliegveld kan niet “levend” worden gemaakt zonder deze vliegtuigen en om die reden werd er niet alleen op de grond maar ook in de lucht weergegeven aan de mensen hoe het er tijdens WOII klonk en uit zag.

Veel dank gaat uit naar de medewerkers die dit alles mogelijk maakten, met in het bijzonder de leden van werkgroep B-67 en de gemeente Knesselare.

Het ondertussen niet meer zo vergeten vliegveld kwam weer even in de aandacht!

 

TALLY HO!!!

 

Kurt Plyson

 

Bezoek aan Normandië.

 

Enkele leden en sympathisanten van de werkgroep B-67 zijn een paar dagen door Normandië getrokken.

Drie dagen lang hebben we de sporen van D-Day en de operatie Overlord kunnen zien.

We begonnen onze trip aan de batterij van Merville in de Britse sector, reden dan naar het Commonwealth kerkhof van Bayeux en bezochten ook nog even de kustbatterij van Longues-Sur-Mer alvorens naar ons hotel te gaan in Arromanches-Les-Bains.

Op dag twee lag de nadruk op de Amerikaanse sector. Vroeg in de morgen liepen we al op Omaha Beach waarna we de Amerikaanse begraafplaats bezochten van Colleville-Sur-Mer.

Na het kerkhof trokken we naar de zone van de luchtlandingstroepen, met St.-Mère-Eglise natuurlijk als het icoon van D-Day met John Steel aan de kerktoren.

Na SME passeerden we de batterij van Crisbecq in onze tocht naar Utah Beach, de tweede Amerikaanse sector.

Via St.-Marie-Du-Mont reden we dan naar de boomgaarden van Romilly, een bezoek aan een Calvados distillerie mocht zeker niet ontbreken.

Vervolgens keken we nogmaals de waanzin van de oorlog in de ogen door een stop aan het Duitse militair kerkhof van La Cambe.

Voor we terug naar het hotel afzakten konden we nog genieten van een stralende zon en een eervol bezoek aan Rangers Memorial, Pointe Du Hoc.

Om de driedaagse af te sluiten volgde nog een afspraak in het museum en in de 360° cinema van Arromanches-Les-Bains en een culinaire stop bij de oesterkwekerij van La Calvadosienne te Asnelles.

2010:

 

 

Op zaterdag & zondag 11-12 september is het doel van de werkgroep B-67 andermaal bewerkstelligd.

 

Het verhaal van het oorlogsvliegveld Ursel is doorgegeven aan jong en oud tijdens de 8ste Switchback Memorial March op zaterdag en tijdens de befaamde Pierlala stoet in het hernieuwde centrum van Ursel op zondag.

 

De 8ste editie van de Switchback Memorial March, die de naam draagt van de Canadese operatie Switchback in 1944, passeerde langs B-67 nadat de officiële start werd gegeven in Aalter tijdens een ceremonie. Het feit dat de deelnemers aan de mars op B-67 passeerden konden we niet zomaar laten voorbij gaan.

 

De reeds bekende verkeerstoren, die her en der al eens opdook tijdens een event dat in verband stond met B-67, werd nu opgepoetst en kreeg op sommige plaatsen zelfs een likje verf. Maar vooral binnenin de toren was het plan opgevat om het verhaal adhv foto’s en uitleg mee te geven aan de mensen.

 

De toren werd opgesteld dicht tegen het Coningshof en er werden langsheen het parcours op de site 27 infobordjes geplaatst met gans het verhaal in woord en beeld.

 

De reacties waren dan ook heel enthousiast positief. De meerderheid van de mensen weet niet dat er naast het huidige vliegveld nog een tweede plaats is waar ooit vliegtuigen opstegen.

 

En met enige fierheid mochten we ook de Canadese delegatie militairen die deelnamen aan de mars verwelkomen in de toren. Ook zij waren erg onder de indruk van de geschiedenis en vooral het feit dat vanuit B-67 de Canadese operatie Infatuate werd gesteund met de Urselse Typhoons werd op verbazing onthaalt.

 

Om de passage van de mars af te sluiten was er een fly pass van een uit 1943 Stinson Reliant, zodoende werd nog maar eens de nadruk gelegd op de aanwezigheid van vliegtuigen op deze site tijdens de 2de WO en kwam het vliegveld weer heel even tot leven… Op zondagvoormiddag was er nog de jaarlijkse Canadees-Poolse ceremonie op het Adegems militair kerkhof, ook daar werd de Stinson ingezet om een eervolle passage te doen als ondersteuning van de traditionele poppydrop.

 

Op zondag was er dan ook de bekende Urselse Pierlala stoet, de stoet draait om het volksfiguur Pierlala die ieder jaar geboren wordt in een ander tijdperk maar telkens sterft op het einde van de stoet. Dit jaar werd Pierlala geboren in 1908 en maakte hij de twee wereldoorlogen mee. En op de brug in Arnhem sneuvelde hij uiteindelijk in het verhaal van 2010.

 

Tijdens de stoet was de werkgroep uitdrukkelijk aanwezig, in de stoet zat een deel van het verhaal van het Urselse vliegveld verweven, op het dorpsplein stond de verkeerstoren open voor het publiek met de foto’s en de infoborden en in de lucht passeerde de Stinson Reliant indrukwekkend over de stoet met een poppydrop als eerbetoon aan de gesneuvelden van WOII.

 

Het weekend mag dus zeker als geslaagd worden genoemd, nu maar hopen dat het verhaal terug wordt verder verteld!

 

Een speciale dank aan Georges Claeys en Geert Vanlangenhoven die de toren hebben helpen opzetten en bemand hebben, Nele Desimpelaere en Schepen Herlinde Trenson van de gemeente Knesselare voor de steun, Pascal Ginneberge, Rick De Smet, Luc De Smet en Marrnix De Vos voor de logistiek, Piloot Remko Sijben en crewchiefs Matt en Boomer en Vliegclub Ursel voor het vlieggebeuren en zeker ook de mensen van Pierlala en de Switchback March die het mogelijk maakten om het verhaal van B-67 te vertellen.

 

Kurt Plyson

 

 

2009:

 

Tijdens het weekend van 26 en 27 september 2009 herdacht Aalter de bevrijding door Poolse troepen 65 jaar geleden. De bevrijding van de regio Meetjesland was belangrijk voor de verdere opmars van de geallieerden aangezien van hieruit luchtoperaties konden opgezet worden om het grondoffensief rond de Scheldemonding te ondersteunen en zo de geallieerden via de reeds bevrijde haven van Antwerpen te kunnen bevoorraden.

Een groep gemotiveerde personen uit de streek van Ursel besloten tijdens hetzelfde weekend een eerbetoon op te zetten aan het oude vliegveld van Ursel. Op dit vliegveld stonden Typhoon jachtbommenwerpers gestationeerd die de Canadese grondtroepen ondersteunden tijdens operatie Infatuate, de bevrijding van de Scheldemonding. Ursel stond bij de Britse Royal Air Force bekend als vliegveld B-67, en was voor enkele weken de thuisbasis van 4 squadrons van de 123 Wing, waaronder het befaamde 609 squadron, a gemengd Brits-Belgische eenheid. 609 squadron maakt tegenwoordig deel uit van de Royal Auxiliary Air Force, gebaseerd te Leeming. Een delegatie van deze eenheid waren de eregasten tijdens die herdenkingsweekend. Zij kwamen aan op zaterdagochtend met een andere bijzondere gast, die veel aandacht zou trekken tijdens het weekend: William de Goat.

Tijdens hun tocht doorheen Europa ter ondersteuning van grondoperaties in 1944-1945 had 609 steeds het gezelschap van hun mascotte, een geit die ze de naam William hadden gegeven, Billy voor de vrienden. Het dier kreeg zelfs een rang toebedeeld en werd sindsdien regelmatig gepromoveerd, tot zijn huidige rang van Air Commodore. Vanzelfsprekend is de echte William al lang heengegaan. Daarom heeft 609 squadron een theaterpop naar de gelijkenis van William laten maken.

De eerste halte voor de delegatie was het huidige vliegveld te Ursel, waar een viering plaatsvond voor het Belgische Handflight Fund, die mindervalide piloten ondersteunt om een speciaal systeem te installeren in hun toestel waardoor zij geen roercommando’s met de voeten meer moeten geven. Vliegclub Ursel had net een eerste toestel met dit systeem uitgerust, en de afgevaardigden van 609 squadron waren geïnteresseerd om met gebruikers ervan te spreken. Ze namen ook de gelegenheid te baat om kennis te maken met de piloot van de Stinson Reliant die een sleutelrol zou vervullen tijdens het weekend. De Reliant, een prachtig gerestaureerde D-Day veteraan, werd voorgevlogen door Remko Sijbert.

Het volgende programma-item was een voorstelling over de geschiedenis van het B-67 vliegveld te Ursel door BAHAat-lid Cynrik De Decker op het gemeentehuis van Knesselare, waar Ursel deel van uitmaakt. Tijdens de ontvangst daar werden niet enkel interessante weetjes uitgewisseld, maar ook geschenken om de banden tussen Ursel en 609 squadron te verstevigen.

De namiddagwandeling op de site van het B-67 vliegveld vereiste een snelle wissel naar gevechtsuniform voor 609 squadron. Voor de wandeling kwamen een aanzienlijk aantal omwonenden en luchtvaartenthousiasten de overblijfselen van het vroegere vliegveld ontdekken. Het te Ursel gestationeerde formatieteam The Victors en de Stinson Reliant voerden een passage uit samen met de Stinson Reliant, alvorens dat deze laatste de locatie van de oude startbaan aangaf met 2 doorvluchten. De wandeling eindigde met een doortocht van een Seaking van de Belgische Luchtcomponent, in de nabijheid van een groep koeien die duidelijk nog nooit zo’n groep mensen hadden aanschouwd.

Na een snelle heen- en terugrit naar Aalter voor een ontmoeting met schepen Philippe Verleyen in het Aalterse bevrijdingskamp, was de site van het oude Urselse vliegveld de plaats van afspraak voor een prachtzicht: enkele doorvluchten bij zonsondergang van de Victors samen met de Stinson Reliant, inclusief een indrukwekkende Missing Man-formatie en een poppydrop. Een bezoek aan ’t Coninckshof en de gevangenisbunker die zich in de schuur daar bevindt sloot dit deel van de herdenkingen af. De avond werd besloten met een uitstekend feestmaal in het Urselse restaurant Villa Maria.

Zondag begon reeds vroeg met een herdenkingsmis te Ursel, bijgewoond door 609 en William. Nadien werd een speciale herdenking gehouden naast de kerk met speeches van Schepen herline Trenson, Kurt Plyson en Flt Alfie hall van 609 squadron, waarbij ook een herdenkingsteken werd voorgesteld dat in de heraangelegde dorpskom van Ursel een plaats zal krijgen. De Urselse schoolkinderen lieten aan het einde van deze ceremonie witte ballonen op en de Stinson Reliant voerde nog 2 doorvluchten uit alvorens de gasten van 609 squadron, lokale politici en veteranen zich naar zorgcentrum Onderdale begaven voor de lunch.

De overage herdenkingsplechtigheden vonden plaats te Aalter met een ceremonie aan het Poolse oorlogsslachtoffersmonument, en een muziektaptoe waar de Victors en Stinson Reliant enkele passages uitvoerden, die uitmondden in een prachtig-getimede poppydrop en een Missing Manformatie.

Het weekend was een ontegensprekelijk succes en legde de basis voor meer uitgebreide activiteiten op de site van B-67 in de toekomst.

 

2007:

 

Tijdens het evenement Wings And Wheels 2007 op het vliegveld van Ursel stond er in de statische show van vliegtuigen een Shorts Tucano van de Royal Air Force.

 

De aanwezigheid van dat toestel had alles te maken met de interesse van de RAF voor onze inzet om het oud vliegveld/B-67 te eren.

 

Maar de grote erkenning van de RAF kwam er op het einde van het event toen Ursel wakker werd geschut door de overweldigende flypasses van een Eurofighter Typhoon. De Eurofighter Typhoon is de leading fighter van de moderne Royal Air Force en heeft toevallig dan nog eens dezelfde naam als de Hawker Typhoons die in 1944 over B-67 rolden.

 

Een schitterend eerbetoon. Hieronder vind U twee filmpjes van de flypast: